Ročníková práce
Jedná se o práci většího rozsahu a zpracovávanou zpravidla po dobu 3 měsíců, která by měla ukázat, co se žák naučil v oblasti vyhledávání a zpracování informací, včetně práce s technikou. Výstupem je prezentace práce před publikem (květen). Součástí práce by bylo vhodné, kdyby žák zkusil nějaký průzkum (dotazník, anketu, pozorování) a seznámil posluchače s výsledky zjištění.
Žáci si vyberou téma své práce a po konzultaci s učitelem dodržují jednoduchý postup dílčích kroků, které budou poté většinou dělat samostatně. Ke své práci si musí najít poradce. Buď to může být zadávající učitel, rodič nebo odborník z dané oblasti, který jim pomůže rozšířit vědomosti o daném tématu.
Co mohu vytvořit?
- Sestavím knihu, encyklopedii, pracovní sešit, počítačový dokument
- Vytvořím plakát (nebo více plakátů)
- Sestavím počítačovou prezentaci
- Natočím film
- Sestavím fotoalbum
- Vytvořím internetové stránky nebo blog
- Vyrobím nebo sestavím nějaký výrobek
- Předvedu to, co umím
- Zorganizují besedu
- Zahraji loutkové (či jiné) divadlo
- Mám vlastní řešení nebo nápad...
Postup při zpracování ročníkové práce
Přípravná část
- Žák si vybere téma, které se mu líbí
- Osloví dospělého – svého poradce (učitele, člena rodiny nebo jinou osobu), který jej bude při práci vést nebo mu pomůže rozšířit vědomosti o daném tématu.
- Žák nahlásí téma i jméno dospělého konzultanta p. ředitelce Š. Holečkové
Příprava práce
- Rozpracování tématu – myšlenková mapa
- Stanovení cíle práce – Co vytvořím?
- Stanovení jednotlivých úkolů (Co je třeba udělat?)
Samotná práce
- Vyhledávání informací, fotografií nebo příprava jiných materiálů (fotografování, natáčení videa, vytváření nějakého výrobku atp.)
- Průzkum (dotazník, anketu, pozorování) a zpracování výsledků zjištění
- Sestavení práce (tvorba textu, plakátů nebo prezentace)
Prezentace ročníkové práce
- Prezentace před diváky (rodiče, spolužáci, učitelé) v délce 5 – 10 minut
- Předvedení všech vytvořených a získaných materiálů, obrazů, snímků....